Forum gsx-r.pl wykorzystuje cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie, więcej informacji w polityce prywatności
zamknij informację


Odpowiedz 
Zasady jazdy w grupie
Autor Wiadomość
qwerty Offline
Junior
*

Liczba postów: 13
Dołączył: Mar 2013
Reputacja: 0
Moto: srad 600
Z: polska
Post: #1
Zasady jazdy w grupie
wybieramy się ze znajomymi na dalszy wypad, o ile pogoda w końcu pozwoli, podzielcie się proszę zasadami jakich używacie jadąc w kolumnie.
02-04-13 12:19 PM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Mody Offline
Senior Member
***

Liczba postów: 358
Dołączył: Mar 2013
Reputacja: 1
Moto: GSX-R 1000 K5
Z: Tarnowskie Góry
Post: #2
RE: Zasady jazdy w grupie
Jadąc w kolumnie pilnujcie kto za kim jedzie i nie wyprzedzajcie się nawzajem, dopiero jak ktoś przed tobą wyprzedzi auto to wtedy Ty zaczynasz. Najszybsi na samym końcu niech jadą najlepiej - nie powinni się zgubić. Możecie sobie robić co pare kilometrów małe przerwy żeby się nie pogubić no i wiadomo nie jeździjcie zbyt blisko siebie Wink

"Boże, strzeż mnie od przyjaciół, z wrogami poradzę sobie sam"
02-04-13 13:44 PM
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
dziki Offline
Administrator
*******

Liczba postów: 514
Dołączył: Feb 2013
Reputacja: 4
Moto: GSX-R K3 1000
Z: Bytom
Post: #3
RE: Zasady jazdy w grupie
Można chyba laborat napisać na ten temat.


Motocykliści tworzą formację o dwóch rzędach.
Prowadzący zajmuje miejsce na czele kolumny w lewym rzędzie, drugi motocykl znajduje się na początku prawego rzędu i porusza sie z jednosekundowym opóźnieniem do prowadzącego. Kolejne motocykle ustawiają się na zmianę po lewej i prawej stronie i zachowują dwusekundową odległość od motocykla przed nimi i jednosekundową od motocykla po przekątnej. Taki sposób jazdy pozostawia wszystkim dość miejsca na bezpieczne manewrowanie i równocześnie uniemożliwia kierowcom samochodów rozbicie grupy.

[Obrazek: formacja.gif]

Zmiana pasa ruchu, odbywająca się w optymalnych warunkach, powinna następować po "zamknięciu" pasa przez Tail Gunnera. Idealna jest wtedy łączność radiowa z Ride Leaderem, albo przynajmniej dobre "zgranie" motocyklistów na tych dwóch pozycjach. W praktyce niestety najczęściej cały cieżar manewru spoczywać będzie na prowadzącym. Załóżmy jednak, że ma wsparcie z tyłu, pas jest "zamknięty" i następuje jedna z trzech możliwości.

Podstawowa zmiana pasa ruchu.

Najczęściej stosowana forma. Prowadzący włącza kierunkowskaz i czeka aż wszyscy zauważą jego zamiar i włączą kierunkowskazy. Potem zaczyna zmieniać pas. Kolejni motocykliści zmieniają pas idąc w ślady motocyklistów przed nimi. Najważniejsze jest dotrzymanie zasady, że nikt nie zacznie zmienać pasa ruchu, dopóki nie uczyni tego motocyklista przed nim.

Blokowa zmiana pasa ruchu.

Wymaga trochę uwagi i doświadczenia, ale może być bardzo widowiskowa i dostaczać motocyklistom wiele radości ze współpracy w formacji. Początek jest taki sam jak w poprzedniej sytuacji - sygnalizacja kierunkowskazem. Następnie Ride Leader unosi lewą rękę do góry, po czym po chwili opuszcza ją pokazując na nowy pas ruchu. W tym momencie cała formacja równoczeście przesuwa się jako jeden blok na nowy pas ruchu.

Read Fill-In (Dopełnienie od tyłu)

Ten sposób zmiany pasa ruchu przydatny jest w sytuacjach zwiększonego ruchu na drodze, kiedy lewy pas jest blokowany przez nadjeżdżające pojazdy. W momencie "zamknięcia" tego pasa przez Tail Gunnera motocykliści w kolumnie zaczynają przesuwać się na nowy pas kolejno od tyłu kolumny. Jako ostatni pas zmieni Ride Leader. Ważne jest, aby motocykliści zmieniający pas ruchu nie zaczynali podświadomie przyspieszać i wyprzedzać kolegów jadących przed nimi.

W kolumnie nie wolno poruszać się obok siebie, przejeżdżać z jednego rzędu do drugiego i wyprzedzać innych członków kolumny. Powstałe luki w kolumnie uzupełniane są poprzez przesunięcie się lewego bądź prawego rzędu o odpowiednią ilość miejsc do przodu.

Ostatni motocyklista - Tail Gunner, porusza się po lewej lub prawej stronie w zależności od sytuacji na drodze.


Parkowanie kolumny odbywa się w sposób pokazany na obrazku. Zaparkowanie wszystkich motocykli w jednym szyku jest łatwiejsze, kiedy przyjeżdżamy na postój bo wszyscy jesteśmy na motocyklach. Takie ustawienie motocykli ułatwia odjazd, nie przeszkadzamy sobie podczas uruchamiania sprzętów, odpada jakiekolwiek manewrowanie i w końcu ... tak zaparkowane biki naprawde fajnie wyglądają.

[Obrazek: parkowanie.gif]


Nie zostawiamy nigdy nikogo z tyłu.

Ostatnia osoba jest zobowiązana poczekać i pomóc w razie konieczności. Patrz często w lusterka. W razie gdy brakuje osób za Tobą zatrzymaj się przed kolejnym zakrętem by wskazać drogę tym co zostali.

Zobacz jak powinno to wyglądać


Sygnalizacja ręką

Prowadzący informuje pozostałych motocyklistów w formacji o sytuacji na drodze. Dobrze, jeśli bardziej doświadczeni motocykliści powtarzają sygnalizację, aby jadący z tyłu koledzy nie zostali zaskoczeni. W praktyce stosujemy kilka podstawowych gestów pomagających w sprawnym ruchu kolumny bądź pozwalającym uniknąć zagrożenia.

Ruszamy

Ruchem okrężnym dłoni z uniesionym palcem wskazującym dajemy uczestnikom sygnał do odpalenia maszyn. Czasami stosujemy sygnał dźwiękowy, jeśli nie usłyszymy innych sygnałów wszyscy są gotowi do wyruszenia.

[Obrazek: ruszamy.gif]

Skręt w lewo.

Gest często stosowany podczas parad, kiedy uczestnicy poruszają sie po nieznanym terenie. Prowadzący wtedy ułatwia przygotowanie się do skrętu. Gest ten stosuje się również podczas wyprzedzania, kiedy prowadzący, mając możliwość lepszej oceny sytuacji przed sobą, po zakończonym manewrze wyprzedzania daje znak pozostałym motocyklistom w kolumnie.

[Obrazek: wlewo.gif]

Sygnalizowanie skętu w prawo zarezerwowane jest ze zrozumiałych względów tylko dla doświadczonych motocyklistów, jednak inni raczej nie prowadzą kolumn ...


Niebezpieczeństwo - trzymaj się prawej strony.

Prowadzący lewą rękę przekłada nad głową w prawą stronę.
Gest często stosowany w polskich warunkach. Gdy kończy się możliwość wyprzedzania, bo z przeciwka nadjeżdża pojazd, gdy naprzeciw nas pojawia się wyprzedzający nie bacząc, że jedziemy naprzeciw niego - to są dość dobre powody by trzymać się prawego skraju jezdni.

[Obrazek: niebezpieczenstwo.gif]


Zmiana formacji na jazdę "gęsiego".

Prowadzący trzyma lewą rękę w górze, dłoń otwarta, równolegle do motocykla. Gest często poprzedzony ruchem całej ręki od lewej strony z zakończeniem nad głową.

Gdy wymaga tego sytuacja, prowadzący może zdecydować się na zmianę szyku. Zwężenia jezdni, jazda wzłuż korka samochodów powodują, że zwalniamy i poruszamy się jeden za drugim.

[Obrazek: gesiego.gif]

Niebezpieczeństwo na jezdni

Palcem wskazującym pokazujemy na dziurę w jezdni, piasek na zakręcie i inne "przyjemności".

[Obrazek: zlewej.gif] [Obrazek: zprawej.gif]

Zwalniamy

Prowadżący ruchem lewej dłoni z góry na dół daje sygnał do zwolnienia.

[Obrazek: zwalniamy.gif]

Zatrzymujemy się

Prowadzący otwartą dłonią trzymaną prostopadle do motocykla sygnalizuje zamiar zatrzymania. Gest częściej stosowany jednak nad ramieniem, na wysokości głowy, ze względu na lepszą widoczność.

[Obrazek: zatrzymaj.gif]


Przyspieszamy

Czasami, z różnych względów lepiej pojechać sobie zostawiając wszysko za plecami. Prowadzący ma przedramię skierowane w górę, zaciśniętą pięść i kilkoma ruchami w górę i w dół daje sygnał do ostrzejszej jazdy.

[Obrazek: przyspieszamy.gif]

Wymiana uprzejmości

Czasami niestety nie obejdzie sie bez tego.

[Obrazek: pozdro.gif]

Im słabsze hamulce, tym dalej zajedziesz.
Sklep elektroniczny Piekary Śląśkie, Bytom Xelektronik
02-04-13 23:09 PM
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
babuś Offline
Member
**

Liczba postów: 68
Dołączył: Mar 2013
Reputacja: 0
Moto: Suzuki GSX-R 600 K4
Z: Nakło Śląskie
Post: #4
RE: Zasady jazdy w grupie
Wymiana uprzejmosci Big Grin haha
04-04-13 17:39 PM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Tomek Offline
Member
**

Liczba postów: 65
Dołączył: Mar 2013
Reputacja: 2
Moto: Gsxr 1000
Z: Tarnowskie Góry
Post: #5
RE: Zasady jazdy w grupie
o rany, jaki temat, padłem jak zobaczyłem tego chłopka od Dzikiego na Junaku Tongue Big Grin

:angel:
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-04-13 12:15 PM przez Tomek.)
09-04-13 12:14 PM
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Tomek Offline
Member
**

Liczba postów: 65
Dołączył: Mar 2013
Reputacja: 2
Moto: Gsxr 1000
Z: Tarnowskie Góry
Post: #6
RE: Zasady jazdy w grupie
a i ten temat powinien być w dziale "technika jazdy" Wink

:angel:
09-04-13 19:45 PM
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
morfeusz76 Offline
Member
**

Liczba postów: 84
Dołączył: Mar 2013
Reputacja: 0
Moto: Suzuki GSXR 600 K1
Z: Helmond
Post: #7
RE: Zasady jazdy w grupie
... może się kiedyś przyda jak się podłączę do większej grupy Smile

Grupa krwi Pb98;)
24-04-13 12:51 PM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do:


Kontakt | Gsx-r.pl | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS